JanPodany

(Jan Podaný)

Nacházíte se:  blog  /  JanPodany  /  Malé Antily 2009  / Britské Panenské ostrovy - nevpuštěni

Britské Panenské ostrovy - nevpuštěni

Velká Británie

Vytvořeno: 23.06.2009
Autor: JanPodany

Letadlo klesá k dalšímu letišti přes malebný jachetní přístav. To se nám přibližuje Tortola, hlavní ostrov Britských Panenských ostrovů. Narolujeme až před odbavovací halu. Určitě se jedná o příjemnou zemi, kde velmi dbají na turistický ruch, neboť při vyplňování imigračních dokumentů nacházíme i dotazník k hodnocení BPO (Britské Panenské ostrovy).

Před příchodem do haly dostáváme přivítací nápoj - osvěžující džus s ledem. V činnosti jsou tři úředníci. Pro místní, rezidenty a turisty. Pomocnice se nám nabízí, že nám pomůže s vyplňováním celního prohlášení. Ale není třeba. V letadle nás bylo 14 turistů, z toho 7 nás - Čechů.

První z nás jde k přepážce Martin. A vypadá to, že procedura zde bude důkladná, neboť odbavení každého trvá poměrně dlouho. Ale Martinovo odbavení trvá hodně dlouho. Malá úřednice, jak se později dovídáme, P. Donovan, je šéfkou imigračního na letišti, odchází z budky do kanceláře. Lenivým krokem se po chvíli vrátí k Martinovi. A už to začíná.

Vytahuje si nás všech sedm k sobě do kanceláře. Rozesadí si nás po kanceláři a když se mezi sebou začneme dorozumívat, o tom, co se děje, rázně nám vysvětlí, že budeme buď mluvit anglicky a nebo vůbec. Pokud neumíme, tak nám Martin může tlumočit. Tondu ihned usměrní, že on nesmí mluvit vůbec. Copak jsme provedli?

Naštěstí vůbec nic, jen je to běžná imigrační kontrola, na kterou má plné právo. Nebo si snad myslíme, že si jen tak můžeme courat po Karibiku a procházet se celnicemi, jak nás napadne?

Chce vidět naše navazující letenky, to je pochopitelné, tak je ukazujeme. No a to si nás už jednoho po druhém odvádějí celníci, aby nás podrobili celní proceduře. Na to samozřejmě mají právo, tak se nezdráháme. Ptám se jich, co se děje, oni jen pokrčí rameny a říkají, že musejí poslouchat, protože ona je šéfka. Důkladně mi projedou můj vzorně srovnaný kufr. Vše komentuji, aby nemohli říci, že nespolupracuji, poctivě odpovídám na pokládané dotazy. Dokonce bych si troufl napsat, že na celnici panovala přátelská atmosféra, občas jsme se i zasmáli, třeba tomu, že pravý montserratský suvenýr je z Tchajwanu. Sem tam občas prohodí, že litují, ale já je ubezpečuji, že je to jejich práce a koneckonců i jejich země.

Popravdě řečeno, mají určitý stupeň samosprávy, ale je to regulérní britské zámořské území.

Po prohlídce se vracím zpět do kanceláře. Jelikož je Martin na prohlídce, stává se ze mne dočasný překladatel. Na náš opakovaný dotaz nás šéfová, ne nepodobná Věře Bílé, ubezpečuje, že je to standardní opatření. Bohužel mezi tím přistálo letadlo ze Spojených států a i když Američanům vstup zadarmo nedá, přesto žádného nezadržuje a neprohrabuje mu kufry.

Když potřebujeme na záchod, můžeme, ale musíme nechat otevřené dveře, aby bylo vidět, zda na těch 10 metrech nebereme do zaječích. Nervozita roste, ale zvládáme to všichni obstojně a bez hysterie či výlevů emocí, a že je máme!

Po poslední prohlídce se vrátí její pomocníci a hlásí, že kufry jsou v pořádku, že máme dostatečnou hotovost, při prohlížení dokumentů narazili i na to, že máme zarezervované ubytování, pronájem aut a dokonce i povolení k cestě do SSA (ESTA), které by ji sice zajímat nemělo, ale pomocníci to využijí k přesvědčení, že nemůžeme být takoví vyvrhelové. Ona však toho hned využije k tomu, že je divné, abychom ráno jeli navštívit Americké Panenské ostrovy a večer se zase vrátili.

Diskusi nepřipouští, de facto se baví jen s pomocníky. No a pak se rozhodne, že jsem hlava celého organizovaného gangu a oznámí mi, abych tlumočil svým souputníkům. Verdikt zní, že pro nesrovnalosti v dokumentech nám neumožní pokračovat v naší cestě a že nás vrátí na Sint Maarten. Tlumočím to, ale nechápu to, začnu vysvětlovat, že chceme jen na 4 dny s jednodenním výletem na APO. Kdepak, otáže se ledově, zda jí rozumím. Popravdě řeknu, že ne. V tu chvíli se Martin vrací do své role tlumočníka. Zopakuje mu to. Zeptá se jí, v čem je problém. Není problém v ničem, prostě máte nesrovnalosti a víc vám neřeknu.

Dost hnusná ledová sprcha. Chápu, že na toto všechno mají právo, ale v Karibiku bych to opravdu nečekal. Velmi povýšené a nepřijatelné chování. Mám dojem, že zůstala v době studené války, neboť nám párkrát mezi řečí vmete do tváře Československo. Mám chuť se jí zeptat, zda je otrokem. Ale pak tuto jedovatost přecházím. Proč si škodit? A vytahovat nějakou historii, když evidentně měla zájem hnedle od počátku nás nevpustit.

Jak nám později vyprávěl Martin, měla všetečné otázky hnedle od začátku a dokonce snad i odněkud posbírané informace. Ale osobně si myslím, že jí vadila pěkná řádka razítek v našem pasu a chtěla nám dokázat, že si nemůžeme cestovat tam, kam se nám zamane.

Po třech hodinách se nás ptá, zda máme hlad. A to teda máme. Dostáváme na výběr z menu, všichni volíme kuřecí sendvič a díky Pavlově obavě z jídel k tomu ještě přihazujeme hranolky. Za nějaký čas nám pracovnice LIATu (karibské aerolinky) přináší jídlo. Šéfka se ptá, kdo to bude platit, tu Martin velmi klidným ledovým hlasem vysvětlí, že my ne, že snad za to zacházení máme na jídlo právo. Ona jen rezignovaně zopakuje: "Máme právo!" Přesto nic neplatíme.

Po 4 hodinách dochází k výměně směn, pasy stále nemáme, ale bez našeho dovolení si dělají kopie. Když šéfka odejde, ptáme se vedoucího druhé směny, Mr. Smithe, co jsme provedli. Řekne jen, že nic neví, že má jen instrukci nás v 17.20 naložit do letadla a prý jsme se měli zeptat P. Donovan. Když ho ubezpečíme, že jsme se ptali, ale nedostali jsme odpověď, podivil se.

To však už přistálo letadlo a my jsme jak trestanci odvedeni, tj. jdeme tak, jak nám říká, jde nám v patách a jdeme husím pochodem. Do letadla vstupujeme první, dokonce ostatní cestující si musí od nás ob řadu odsednout. Letuška naštěstí dostává naše pasy a my letíme na Sint Maarten.

Na Sint Maartenu vystupujeme pouze my a nějací dva zmatenci. Protáhnou nás příletem a na imigračním rozhodnou, že se madam spletla a že nás vlastně musejí deportovat až na Antiguu, neboť odtamtud jsme na BPO letěli. Takže nás protáhnou tranzitem a ještě si dovolí poznámku o tom, co to tam je za úřednici, když vyhostí bez udání důvodu občany EU. Díkybohu už máme své pasy a letíme na Antiguu. Mám velký strach, zda nás Antigua přijme, nerad bych byl plonkový. Naštěstí nás Antigua a Barbuda večer ve 20.00 přijímá a z nás se opět stávají cestovatelé.

Buďte si jisti, že jsme ihned napsali vládě BPO stížnost se žádostí o vysvětlení, tak třeba nám odpoví a my se dozvíme, v čem jsme pochybili. Nakonec jsme se všichni shodli na tom, že jsme toto spíše čekali na APO, ale tam se už nedostaneme. Teď ty čtyři dny strávíme na Antigui a pak navážeme v cestě na Sabu.

Vytvořil: JanPodany   Zobrazeno: 2975x.

RSS této diskuze

Diskuse

Sunny
Dost drsné... ale vzpomeňte si na problém cestovat do Anglie, jeden čas seděli přeci imigrační na letišti v Praze a perlustrovali každého, kdo chtěl letět... Držím palec, aby to byl jediný problém. Budou Vám navazovat letenky nebo budete mít díky madam problém s letem?
25. 06. 2009, 07:36:06

Leninka
To mě mrzí, že v cestě do slunečných končin, kde by měli mít mysl ovlivněnou serotoninem se najdou troublemakeři. Přeji jen příjemný zbytek vašeho putování, bez takových můr a Jonášku všechno nej nej nej k tvému včerejšímu svátku.
25. 06. 2009, 09:00:16

Jan Podaný
Děkuji vám oběma. Jojo, prostě měla na to právo, škoda jen, že nám nevysvětlila podstatu problému, ale ani to nemusí. Co se týká itineráře, letenka nám nepropadla, neboť madam donutila LIAT nám přebukovat let, ale deportovali nás až na Antiguu místo na Sint Maarten. To znamená, že jsme si museli za 150 USD koupit letenku Antigua - Sint Maarten, abychom mohli navázat trajektem na Sabu. A také některým z nás propadla trajektenka BPO - APO - BPO. Ale to už je riziko cestování.
25. 06. 2009, 15:00:59

Braddy
Baba je celý život zaseklá na BPO a tak jí nakrklo, že nějací východňári si můžou cestovat kde chtějí:-)) Ale jinak je to fakt sviňárna a doufám, že až bude chtít jet do ČR, tak ji vyhostí taky :-) Ale pokud vypadá jak Věra Bílá, tak bych jí ani nedoporučoval sem jezdit :-)
25. 06. 2009, 18:41:39

Markéta
Nemám slov.... Naše odbavení z Izraele byla prkotina.
26. 06. 2009, 11:20:17

Květa Podaná(mamča)
To mě moc mrzí,že jste měli takový ošklivý zážitek.Doufám že zbytek cesty bude zase perfektní.Všude se najdou pitomci,kteří mají razítko v ruce.Opožděně k svátku vše nejlepší a už jen krásné zážitky.Pa.
26. 06. 2009, 12:38:04

Jan Podaný
Mamča: No jo, ale i tom je cestování. Jednu "madam" zastíni další usměvaví a příjemní imigrační a celníci. Taky doufáme, že do konce naší výpravy už bude klid. Asi ano, neboť nás už čekají jen Nizozemské Antily, tam jsme už vstoupili, a pak britská Anguilla, ale tam snad projdeme. Markéta: No izraelské procedury jsou prý také výživné.
26. 06. 2009, 15:47:22

Jana Jansová (Smolíková)
No, to musela být tedy síla! Ta bezmoc musela být příšerná... Budete mít skutečně nezapomenutelný zážitek. To jsem zvědavá, jestli se vláda BPO vůbec ozve a jaké bude vysvětlení... Přeji šťastný zbytek cesty bez dalších zakomplexovaných "Věr Bílých":-)
27. 06. 2009, 23:27:12

kacka brusel
teda ja se nestacim divit, nana jedna pitoma, tak dej vedet jak to pak dopadlo, mohla bych zkusit popichnout komisi:o) jo a taky dodatecne vse nej k svatku pusu
29. 06. 2009, 16:25:45

Jan Podaný
Jana Jansová: Jo, nezapomenutelný zážitek to je. Ale zatím musíme konstatovat, že ostatní imigrační jsou fajn a nedělají problémy. Snad to vydrží až do konce. Drž nám palce, zítra zkusíme opět britské závislé území Anguillu, ale to je jen jednodenní výlet. Kačenka: díky, díky moc. Tak až se vrátíme dám ti jména, časy atp. protože vyloženě šlo o to, že nejsme Amíci, ale přivandrovalci z EU.
02. 07. 2009, 05:45:11

Příspěvek nemá připojeny žádné obrázky.