HEDVABNASTEZKA.CZ KLUB HEDVÁBNÁ STEZKA VELEHORY EXPEDIČNÍ KAMERA FESTIVAL ZIMNÍCH SPORTŮ KLUB CESTOVATELŮ Praha/Brno KARAVANA ESHOP (mapy, průvodci)

Jak jsme byli na nejstřeženější hranici světa

Jižní Korea - 9.8.2011

Poslední naší zastávkou byla Jižní Korea. A když se člověk dostane do Koreje, určitě ho bude zajímat rozdělení a téměř nepropustná hranice. Samotné přistání v Incheonu bylo napínavé. Nejdříve jsme dvakrát nad letištěm zakroužili a potom pilot začal s přistáním. Velký airbus se celý třásl, tu se naklonil napravo, v zápětí nalevo. Pilot nakonec přistál nejdříve na levé kolo, a to tak, že málem škrtl křídlem o zem, pak jsme se naklonili na pravé křídlo, párkrát ještě poskočili a byli jsme bezpečně na zemi. Byly to hodně dlouhé minuty a nikdy předtím jsem se tak nebál.

Večer jsme se dozvěděli, že Koreu zasáhl poměrně mohutný tajfun, takže bylo od pilota přistání nanejvýš mistrné. Ráno jsme se přivítali s naší korejskou průvodkyní, která uměla rusky a vzala nás do demilitarizované zóny Korejského poloostrova. Byli jsme sami tři, tak se program řídil podle nás. První zastávkou byla observatoř Odusan, ze které je vidět území Korejské lidově demokratické republiky. Jako naschvál bylo ráno po tajfunu zamlžené. Naštěstí nepršelo, tak to nebyl promarněný výlet.

V Observatoři je i muzeum Korejské války a hlavně výstava výrobků z KLDR. Dýchla na mne atmosféra padesátých let u nás. No, abych úplně nepřeháněl, byl to duch 70. let minulého století a normalizačního socialistického Československa. Brrr. Sice nejsem přívrženec konzumu, ale obalová technika přece jen dělá produkt zajímavějším.

Když jsme se dostatečně oklepali z naší minulosti a severokorejské současnosti. Vyjeli jsme rovnou za ploty a ostnaté dráty do demilitarizované zóny. Na břehu hraniční řeky Imjin Jihokorejci založili poměrně nedávno Imjingak mírový park. Nachází se v místě, kde stával most Svobody. Po skončení války došlo na tomto místě k výměně zajatců mezi komunistickým severem a proamerickým jihem.

Na tomto místě stával, a dnes opět stojí, železniční most. Obdivuji se vraku lokomotivy, když najednou zaburácí opravdový vlak. Mezi Jižní a Severní Koreou je železniční spojení. Jedná se o krátkou soupravu, která vozí pouze zaměstnance jihokorejského podniku postaveného na území KLDR, kde mohou pracovat i vybraní soudruzi z KLDR.

V tu chvíli má naše průvodkyně oči plné slz, třebaže se jedná o mladou dívčinu, stejně ji osud svého rozděleného národa tíží a dojímá najednou. Ptal jsem se jí, zda je pro spojení Korejí. Ne, rozhodně ne. Naše a jejich životní úroveň je natolik odlišná, že by to nedělalo dobrotu. Maximálně by byla pro otevření hranic a svobodné cestování.

Po tomto rozhovoru už nebylo třeba dál jitřit si vzpomínky na dobu u nás minulou a bylo na čase se odebrat na letiště, abychom stihli letadlo domů, do Prahy…

Přečteno: 317 x.
 

Reagovat



Mapa (Imjingak):