JanPodany

Kazachstán

Vytvořeno: 26.07.2013
Autor: JanPodany

Po včerejším úspěšném výletě jsme se rozhodli v nastaveném kursu pokračovat. Dalším místem, kam se bezpodmínečně musí, je sportovní areál z 80. let minulého století. Komplex Medeu se pyšní rychlobruslařským stadiónem a nachází se na jih od Almaty.

Autobusem číslo 6 je dostupný od nám dobře známého hotelu Kazachstán. Cestu k hotelu již známe, tak můžeme vyrazit. Na zastávce autobusů nám odjíždí šestka přímo před nosem, ale není čeho litovat, neboť pasažéři vlají i z oken a někteří nešťastníci se snaží uchytit i na střeše. Při intervalu jednou za hodinu se není čemu divit.

Ochotný a zřejmě i nelicencovaný taxikář se nabízí, že nás do hor odveze. Nabízí Medeu, lyžařský sportovní areál, prohlídku horského kaňonu, koupání ve studeném a horkém prameni a procházku lesem. A 20 tisíc tenge za všechny je pro nás přijatelná cena.

Naskládáme se do auta a vyrážíme směrem na jih do hor. Po pár desítkách minut vystoupáme do nadmořské výšky přes 1600 m n. m. a zastavujeme u rychlobruslařského stadiónu. Je patrné na první pohled, že stadión z dob sovětských je stále chloubou kazašského národa.

Nad stadiónem, který využívá přírodní led (samozřejmě v zimním období), je vybudován ohromný val, který má za úkol zadržovat laviny, jak ty kamenné, tak ty sněhové. Třebaže je všude zákaz zastavení, náš řidič pro nás vybírá ty nejzajímavější fotozastávky, zřejmě tu není poprvé.

Před dvěma lety zde řádil uragán a lesní správa dodnes těží ohromné kmeny popadaných stromů. Kvůli tomu je horská cesta s kvalitním asfaltem uzavřená. Náš zkušený řidič se nenechá zaskočit a zákaz objíždí druhou cestou. V té jsou ovšem díry zalité napršenou vodou a my se jen modlíme, abychom v nějaké díře neuvázli.

Naštěstí projedeme zkratkou bez úhony a pokračujeme klikatými serpentinami stále výše. Míjíme lyžařský areál s horní stanicí lanovky, která začíná pod stadiónem Medeu, a zjišťujeme, že výše do hor vedou další lanovky a vleky. My však jedeme autem dál. Při zpáteční cestě se zde na prohlídku zastavíme.

Míjíme zrezlou ocelovou trubku, ze které prýští pramen. Dovídáme se, že voda je pitná a vhodná ke koupání. Osvěžující koupel si odpouštíme, neboť prostředí neodpovídá námi požadovaným standardům. Proud z trubky by nás v mžiku přenesl zpět k rychlobruslařskému stadiónu.

Najednou se údolí rozestoupí a objeví se nádherné horské chaty. Vidíme chatu kazašského prezidenta, vedle stojí chata ruského prezidenta, a proto je sem zavedená elektřina a kvalitní asfalt.

Vystoupáme do výšky necelých 2,5 km nad mořem, kde asfalt mizí a cesta je již štěrková. To je vrchol našeho dnešního stoupání. Pche, i v Kyrgyzstánu jsme pokořili vyšší hranici! Zde se nachází onen slibovaný les, kde se můžou krmit veverky, pokud by tu byly. Uděláme nezbytné vysokohorské fotky a sledujeme, jak nad Almaty se blýská a hromy divo bijú.

Sjíždíme zpět k lanovkám, abychom zjistili, že nahoru do hor se pouštějí v letních měsících pouze o víkendu. Bouřka nás dostihla, tak je čas pomýšlet na návrat. Opět se shodujeme na tom, že i tento výlet se vydařil.

Vytvořil: JanPodany   Zobrazeno: 845x.

RSS této diskuze

Diskuse

Fotografie jsou velmi hezké. Jak to, že už tam nejsou veverky? Je vidět, že vliv civilizace postupuje i do Kazachstánu. Pozdravuji všechny. Tady čekáme až čtyřicítky ve stínu - tak se uvidí. Zdravím a navraťte se živí a hlavně zdraví.
26. 07. 2013, 08:26:51
jan_podany
Jan
Děkujeme za chválu fotek. Snažíme se, už i Milan se rozfotil. Veverky cítily blížící se bouřku. My s Tondou viděli veverku v PKOG, ale o tom bude další příspěvek.