JanPodany

Vytvořeno: 20.08.2015
Cesta: Malta 2015
Autor: JanPodany

Malta není jen jeden ostrov. Je jich více, ale pouze tři jsou obydlené: Malta, Gozo a Comino. Gozo je oproti malé Maltě mnohem menší a Comino je miniaturní. To nám však nebrání v jejich poznání. Se ženou jsme se rozhodli pro organizovanou turistiku, neboť slibně vyhlížející zájezd na celý den sliboval poznání obou ostrovů. Ráno vzorně čekáme před hotelem s pěti minutovou rezervou, abychom na vlastní kůži poznali středomořskou dochvilnost, která se od naší liší asi v 15 minutách. Chlápek nás odvedl na stanoviště výletních autobusů, kde jsme strávili dalších 30 minut. Konečně si pro nás dvoupatrový autobus bez střechy přijel a odvezli nás do přístavu. Tam jsme obdrželi slušivé oranžové papírové náramky a mohli jsme vyrazit vstříc dobrodružství. Jelikož jsme přijeli poslední, zbylo na nás akorát místo na zastřešené palubě téměř na přídi. Bohužel příď i záď byly plně obsazené. Po vyplutí z přístavu se dostáváme na volné Středozemní moře a vlny si s naší lodí slušně pohrávají. Slabší jedinci blednou, nebo si se špatně zastíraným strachem pomocí humoru dokazují, že to zvládnou. Lidé na přídi začínají být mokří od velkých vln. Nás od slané vody oddělují pevná skla. Vlny se zvětšují, loď se kymácí ze strany na stranu a od přídě k zádi. A najednou to přišlo. Obrovská vlna se přelila přes špici lodě, mrskla lidmi na okno, které obrovský tlak nevydrželo. Voda se valí na palubu, smetává předměty ze stolů. Má duchaplná žena, bere věci a utíká na záď a nutí mě k evakuaci též. Já však nemohu. Neuváženě jsem si zul boty a vlny mi rozhodily sandál. Další vlna se mě snaží převrátit na záda, ale ustál jsem to. Manželka se velice vyleká, neboť zemřít pár dní po svatbě, a ještě k tomu na líbánkách, nechce. Uklidňuji ji, že loď se nepotopí. A taky že ne! Po pár děsivých okamžicích, kapitán ubírá rychlost a vlny zvládá podstatně lépe. Plavčíci provizorně díru zadělají a pluje se dál. Já nacházím jeden sandál a Zuza druhý. Zjišťujeme, že na pár mokrých věcí, ztracenou lahev vody a velký úlek se nám nic nestalo. Jen jsme od hlav až k patám oba mokří. Houpání nepolevuje, k pachu nacucaných mokrých koberců se připojuje i nakyslý smrad zvratků. Slabší jedinci odevzdávají obsahy svých žaludků papírovým pytlíkům. Mně taky není dobře a zvracející lidi mi nepřidávají. Naštěstí jsem potupně nevrhl, ale ke Gozu připlouvám bílý jak křída. Z lodě nás ženou do připravených autobusů a odvážejí do vnitrozemí ostrova. Ostrov je krásný a z horní paluby se mi daří udělat i několik fotek. Radost mi kalí akorát skupina Italů, která bezostyšně a sobecky kouří, třebaže je to zakázané. A jedna nadutá stará … nereaguje ani na mou důraznou výtku. Přijíždíme k přírodní atrakci ostrova Gozo, kterou je Azurové okno. Průšvih jsou však tyto organizované zájezdy. Na prohlídku máme dvacet minut (Karlové zřejmě naznali, že kdyby dali pouze 15 minut, stejně by nám to těch dvacet trvalo), ale než se dostaneme z autobusu, je těch minut pouze 15. Na vyhlídce je tlačenice, tak jsem rád, že si manželku vyfotím a honem, honem, jede se dál. Druhou zastávkou je správní město ostrova – Victorie. Nad městem ční nádherná Citadela z 8. století, kam se vypravujeme. Nezbytnou zastávkou jsou veřejné záchody, kde trávíme dost času, přece jenom 150 lidí už nějakou frontu vytvoří. Úprkem pelášíme v poledním žáru na kopec. Naštěstí vane čerstvý vítr a my máme natrénované vedro z vlasti. Dominantou Citadely je Katedrála Panny Marie, do které zamíříme. Uvnitř je vedro na padnutí, tak si bohatou výzdobu nedokážeme plně vychutnat. Na čerstvém vzduchu přicházíme k sobě a zjišťujeme, že za 15 minut nám odjíždí autobus. V rychlosti prolétneme podzemní část Citadely a pelášíme zpět. Stihli jsme to nádherně a už jedeme zpět do přístavu. Loď není opravená, zřejmě to není taková závada, přesto můžeme pokračovat v plavbě na Comino. Tam máme slíbený romantický zážitek v podobě koupání v Modré laguně. Comino leží na dohled od Goza a moře je klidné. Za deset minut přistáváme. Zjišťujeme, že jsme zde asi dvanáctou výletní lodí a lidí je tu mnoho. Comino je skalnatý ostrov stejně jako Gozo a Malta a jediný proužek vhodný ke vstupu do laguny je přeplněný. Dáváme si s manželkou deku na vyvýšené místo, natíráme se opalovacími prostředky a čekáme onu vyhrazenou hodinu na nalodění. Plavba zpět na Maltu je již poklidná a jsme oba rádi, když vystoupíme v přístavu z lodi. Autobusy na rozvoz jsou připravené a my zamíříme k hotelu. Když to shrnu, určitě doporučuji navštívit poklidné Gozo samostatně. Trajekty z Malty plují každou chvíli. Určitě nevyužívejte organizovaný zájezd, neboť jste honění jak nadmuté kozy. „Romantické“ Comino si nechte klidně ujít. A kdo nesnáší puch z cigaret, měl by se vyhnout Maltě, neboť se zde hodně kouří, regulace je na stejně nízkém stupni jako v České republice, čehož využívají převážně Italové, kteří si na Maltu jezdí zakouřit.Vytvořil: JanPodany   Zobrazeno: 769x.

RSS této diskuze

Diskuse

květa

Ahojky novomanželata, no krásné zážitky máte :-) Hlavně, že lodička nešla ke dnu a ty, bratře, máš oba sandály. Tak papa, užívejte si

21. 08. 2015, 07:30:10
Jan

Viď? No hlavně že jsme v pořádku. A našlé sandály jsou prostě milý bonus.

21. 08. 2015, 08:13:32

beachboy

Zdravím novomanžele :-) Koukám, že Honzovi nestačila zkušenost z Turecka a zase zkusil organizovaný výlet a málem skončil bos :-D

Přeji Vám, ať je to jediný mráček na Vaší cestě :-)

21. 08. 2015, 11:39:16
Jan

Stačila. Organizovaný zájezd už nikdy. Organizovaný výlet na Palau byl výborný, tady bohužel ne. Dík.

21. 08. 2015, 18:27:44

Tonca

Ahojky Koukam, ze I svatebni cesta muze byt akcni:-). To je dobre, aspon je nezapomenutelna:-). Tesim se na dalsi cteni.

21. 08. 2015, 13:04:36
Jan

Ano, na líbánky nikdy nezapomenu. ;)