JanPodany

(Jan Podaný)

Nacházíte se:  blog  /  JanPodany  /  Moldavsko 2017  / Přes hranici?

Přes hranici?

Moldavsko

Vytvořeno: 08.06.2017
Autor: JanPodany

Rozhodl jsem se, že se podívám do všech částí této málo navštěvované země východní Evropy. To znamená, že se musíme vydat i na východ za řeku Dněstr. Jeden háček v tom však vězí. Za řekou Dněstr se nachází území, na kterém je vyhlášená Podněsterská moldavská republika. Tu však neuznává žádný stát, který je zastoupený v OSN. Uznaly ji pouze republiky s obdobným statutem: Abcházie, Jižní Osetie a Náhorní Karabach. Nechci a nebudu zde popisovat důvody, proč došlo ze strany Podněstří k vyhlášení nezávislosti a odtržení od Moldavska. Je to z důvodu historických souvislostí i politiky a nemusím tomu rozumět. Proto jsme přijali status pozorovatelů a snad věrohodně popíšu, co tam uvidíme, zažijeme. Ministerstvo zahraničních věcí České republiky od návštěvy této de facto nezávislé země zrazuje, neboť zde nemá žádnou možnost diplomatických či konzulárních služeb. V reálu to znamená, že by zde velmi obtížně mohlo zasáhnout a pomoc. I přes toto upozornění se za řeku Dněstr vydáváme. Aby to nebylo tak obtížné, domlouváme si průvodcovské služby u tiraspolské cestovní agentury. Andrej a Anton (bratři a neúnavní propagátoři Podněsterské nezávislosti) nás vyzvedávají v Kišiněvě a odvážejí na východ směrem k řece Dněstr. Nevím, jak to cítí Pavel, ale mě se zmocňuje podivná úzkost. V autě se z mé strany jedná o nucenou konverzaci, a čím víc se blížíme k cíli, tím méně slov mám. Anton řídí dobře a cesta rychle ubíhá. Cedule u silnice ukazuje, že Tiraspol je vzdálen 27 kilometrů a Bendery je ještě mnohem blíže. Bendery je město Podněstří, které je z pohledu naší cesty před Dněstrem. V rumunštině se jmenuje Tighina, přesto i na moldavských značkách je uvedeno ruské Bendery. Přijíždíme k policejnímu zátarasu, kde jsou moldavští policisté. Ti však kontrolují pouze auta v protisměru, nás si nevšímají. Projíždíme územím nikoho, kde jsou přítomni pouze vojáci OSN. Z pověření OSN monitorují území ozbrojené složky Ruska. Území není tak široké, jedná se maximálně o jeden kilometr. To však už z mírného kopce sjíždíme k hranici. Před námi je asi pět aut, policisté v úplně jiných uniformách, které mi připomínají ústrojovou kázeň Sovětského svazu, provádějí svědomitě svou službu, neboť každý automobil musí ukázat, co veze v kufru. Anton však objede frontu aut a zaveze nás přímo k budově. Tam vystupujeme a s cestovními pasy jdeme dovnitř. Tam nás představí, policistka se ptá na důvod, který nás vede k návštěvě Podněstří. Jsem na rozpacích a nevím, co říci. Dokonce mám myšlenky, že bych se nejraději otočil a pelášil zpět do Kišiněva. Anton hbitě odpoví, že jsme turisti a že v Podněstří budeme 5 dní. Úřednice je překvapená, že se večer nevracíme. Zřejmě je to z důvodu vstupního režimu. Pokud Podněstří opustíte do 24 hodin, nemusíte projít registrací. Nám registraci provedla přímo na hranici a jsme již v jejich systému. To si později ověříme na hotelu, když vyžaduji registraci. Tam nám recepční odpoví, že už v systému jsme. Razítka do pasů naštěstí nedostáváme, nevím, jak bych to Moldavanům vysvětloval. Pouze dostáváme vytištěnou migrační kartu, na které je vyznačeno, že území musíme opustit do 12. 6. 2017. Je tam i přesný čas. Podle toho víme, v kolik hodin jsme na hranici byli. Začínám rozumět svým vnitřním pocitům. Hárá se ve mně zvědavost a myšlenka, zda mou návštěvou Podněstří vlastně neuznávám tento separatistický územní projekt. No uvidíme, co nás tam čeká. Vytvořil: JanPodany   Zobrazeno: 98x.

RSS této diskuze

Diskuse

Frankie

Honzo, na to, co vás tam čeká, si počkám. Většina známých, kteří tam byli, měli tu čest navštívit pouze onu klasickou moldavskou část. Ostatně vypovídá o tom i poměr pohlednic v mé sbírce Podněstří vs. zbytek Moldavska 0:12. Pozdravuj Pavla. F.

08. 06. 2017, 17:24:18
jan_podany
Jan

Františku, už připravuji další příspěvky! Pohlednicově je to slabé, ale snad ti skóre vylepším.

08. 06. 2017, 19:41:17

Zuza

Honzíčku, je jasné, že pan F. chce pohledy a ne poslat!!! Užij si výlet a opartně nakračujte.

08. 06. 2017, 19:44:00
jan_podany
Jan

Zuzanko, děkuji za upozornění! ;)