JanPodany

(Jan Podaný)

Nacházíte se:  blog  /  JanPodany  /  Tichomoří 2013/2014  / Jak jsme přeletěli na Saipan aneb Všechno je jinak

Jak jsme přeletěli na Saipan aneb Všechno je jinak

USA

Vytvořeno: 02.01.2014
Autor: JanPodany

Nastal čas opustit Guam a přesunout se na další ostrov. Tentokrát nás čeká Saipan, který je součástí státního útvaru Společenství Severních Marian. V tomto případě budu užívat anglickou zkratku CNMI (Commonwealth of Northern Mariana Islands), neboť česká zkratka SSM evokuje u pamětníků jiné časy a poměry. Toto společenství je volně přidruženým státem SSA a má obdobný status jako Portoriko. Ze všech bývalých poručenských území OSN nad tichomořskými ostrovy se toto území úplně neosamostatnilo a nadále tu vedle vlajky Severních Marian vlaje vlajka i SSA.

Z hotelu na letiště jsme se vypravili taxíkem, neboť milá recepční nám jemně naznačila, že nás to vyjde levněji než hotelový odvoz. Tentokrát však pro nás přijel malý taxík, tak jsme si zkusili populární hru na sardinky. Cesta to byla vzrušující a také proto o 3 dolary dražší, než když jsme před týdnem tutéž trasu absolvovali při příletu na Guam.

Na letišti nebyla žádná fronta a nás čekala novinka – samoobslužné odbavení. Z letiště Václava Havla jsme na odbavovací kiosky zvyklí, ale tady, kde se úzkostlivě dbá na bezpečnost? Odbavení probíhá následujícím způsobem: vyberete si přepážku s váhou, naskenujete čip cestovního pasu a zadáte údaje o nadcházejícím letu, tj. cílovou destinaci, pokud máte multi-letenku, pak si zadáte číslo svého věrnostního programu, počet zavazadel a váhu kufru, kterou si sami odečtete, nakonec si ještě zvolíte sedadlo. V tu chvíli vám automat vytiskne palubní vstupenku a štítek na kufr. Teď však přichází zádrhel. Štítek na kufr se vytiskne z druhé strany automatu, a tam se nesmí, to je prostor pouze pro obsluhu. Kde se vzal, tu se vzal Mikronésan v letištní uniformě, štítek mi nalepil na kufr, aniž by cokoliv zkontroloval a odkázal mě s kufrem do patřičných míst.

Když jsme tuto proceduru zvládli všichni, odebrali jsme si podat kufr. Tam nám kufr prozářili rentgenovými paprsky a museli jsme si počkat na výsledek. Výsledek byl kladný a my vyrazili ke stojánce číslo 15. Poctivě jsme vyplnili pasové i celní prohlášení a těšili se na let na Saipan.

Letadlo však mělo zpoždění v řádech minut, třebaže bylo dlouho přistavené ke stojánce. Letíme turbovrtulovým strojem, který nestoupá do výšek, tak můžeme pozorovat leteckou vojenskou základnu na Guamu, kterou přelétáváme, a pak modré vody Pacifiku. Po půl hodině letu přistáváme na Saipanu. Pasová kontrola se nekoná, neboť Američané vyhodnocují tento let jako vnitrozemský a rovnou nás posílají na celní odbavení.

V hale se opravují záchody a já očima posunuji pás s kufry, abych si mohl za odbavením ulevit. Naštěstí celní kontrola je formální, probíhá beze slov a já můžu rychle vyhledat onu důležitou malou místnost. Naštěstí mi prostata funguje tak, jak má, a nedochází k žádné ostudě.

Na Saipanu máme objednané auto u Hertzu. Přepážku nacházíme bez problému, ale paní má nějaký problém. Nedaří se jí nám vnutit nepovinné připojištění v řádu stovek dolarů, a jak se ukazuje, nemá pro nás nachystané ani auto. Obrací se na konkurenci, abychom mohli vůbec v nějakém voze odjet. Ještě vidí v systému, že jsme si před týdnem půjčili auto na Guamu a objeví se u ní tropické šílenství. To však už nasedáme do poněkud ojeté Toyoty Corolly a nikdo se s námi nebaví. Netuším, jaké jsou zde rychlostní limity, proč mám v ruce hromadu papírků a karet a proč mi pořád svítí na palubní desce oranžový vykřičník s vlnkami.

Papírků a karet se zbavuji u výjezdové závory, kde si ochotně ode mne vše zase vyberou. Jen kdybych věděl, do které kapsy jsem ty cáry papírů odložil. Naštěstí se závora zvedá a my vyrážíme vstříc severomarianskému dobrodružství. Pavel se ujímá opět role navigátora, ale zároveň se zbavuje role rozhodujícího elementu. Tudíž naviguje ve chvíli, kdy si nějakou cestu vybereme. Nutno však podotknout, že k vybranému cíli nás vede přesně a nejkratší cestou. Oranžový vykřičník na palubní desce stále svítí!

Po pár minutách jízdy jsme u hotelu. Rozplýváme se nad jeho krásou i architektonickým pojetím, než zjistíme, že je to budova banky. Hotel je vedle a na recepci nás uvítají s tím, že nemají pro nás pokoje. Ale že to nevadí, neboť nás na jednu noc ubytují v nedalekém spřáteleném hotelu.

V tomto hotelu není výtah, tak se se Zuzčiným kufrem táhneme dvě patra. Ale po všech peripetiích jsme ubytovaní a můžeme vyrazit řešit hlavní problémy. Prvořadým úkolem je zhasnout oranžový vykřičník. Ve městě Garapan, což je největší město, sídlí Hertz též. Tam nám velmi ochotná úřednice vysvětlí, že nemáme dofouknutou pneumatiku. Hravě to prý můžeme u nejbližší pumpy napravit.

Jak řekla, tak děláme. Jenže první benzínka má kompresor rozbitý. Pochodíme až u druhé. Všechny benzínky zde mají obsluhu, takž si nemusíme lámat hlavu, na kolik atmosfér hustit. A vězte, že oranžový vykřičník svítí dál!

Naštěstí však po rozjetí zhasíná a já doufám, že už dá pokoj. První poznatek ze Severních Marian máme tento: ostrov je malebnější, je tu méně turistů a z Evropy sem létají pouze Rusové, takže kdo neumí anglicky, domluví se tu bez problémů rusky. Inu, volně přidružený stát Spojených států amerických. Jak pravil klasik: „Všechno je jinak!“

Vytvořil: JanPodany   Zobrazeno: 2092x.

RSS této diskuze

Diskuse

Zdravím z Prahy. Počasí je tu jako na jaře. Rozkvetla růžová kalina a odlétli havrani. Dle článku - moc pěkně napsaného - je na Saipain,v hotelích,také stejná míchanice jako ve staré Evropě (již neříkám dobré - EU se snaží o chaos).Ať se vám tam všem líbí. Pozdravuje Jarmila
03. 01. 2014, 09:06:15
jan_podany
Jan
Dobré ráno z Guamu. Jsme tu opět. Počasí je slunné, tak se těšíme do moře! Sledujeme počasí doma a bojíme se, že mrazy začnou, až se vrátíme. Jinak díky tomu, že jsme v EU, nemusíme žádat o vízum Marshallovy ostrovy, což je naše příští destinace. Moc se nám tu líbí. Saipan je o poznání chudší a méně turistický, tak proto se nám líbil víc.
07. 01. 2014, 00:12:25
samoobslužné odbavení,hmm,tak to bych asi neodletěl,a co nadváha kufru učastnice zájezdu,chce to více fotek.hezké a zajímavé počtení.Tady se vše vrací do předsvátečního času, více lidí i v ulicích Prahy.Dnes dokonce i sluníčko a má být 8st.C.Hezké prožitky a pevné nervy. M.
03. 01. 2014, 11:14:08
Ale odletěl, pravda, musel bzs mít s sebou tak ykušené cestovatele a linquiastickými schopnostmi a pak i tohle bzlo dílem okamžiku. Jinak bzs čekal na malinkého mikronésana abz toto provedl místo tebe. Nadváha kufru byla zanedbatelná v porovnání s bagáží se kterou odcestovával patrně člen z dali ještě americké základy. Jen moje kabinové zavazadlo před vstupem na palubu letadla do prostoru pro kufry, zdálo se jim větší(což samosebou nechápu).Zdravím do Prahy
04. 01. 2014, 01:38:32
Zdravím, šéfko. Sleduji. Hezké. Škoda, že sebou nemáte nějakého fotografa. Až se vrátíte, podle všeho zde již bude léto. K.
03. 01. 2014, 14:58:18
Kájínku, mám s sebou fotografy 3!! Sebe samozřejmě nepočítám. Dotaz na absenci fotografa považuji jako čistou provokaci, ale kdo je na tichomořském ostrově Saipan? V teploučku a ráchá se ve slané vodičce? Kdo, kdo? Takže nás tento typ dotazu jen tak nerozhodí. Pro info, kompletní fotografická nabídka se nadá nacpat ke každému příspěvku, bude k dispozici po návratu. Jen tedy doufám, že nebude avízované jaro, neřku-li léto, ale pěkný mrazivec. Díky, díky za příspěvek. Zdravím všechny.
04. 01. 2014, 01:51:56
Ahoj Zuzko a vsichni cestovatelé čtu si vaše zážitky na noční a myslím,ze si to moc hezky užíváte a to je moc dobře!!!! Tady je sice teplo,ale mne je zima kdyz koukam na vaše foto.Snad uz Zuzo uděláš i nejke to tempo!!Mejte se moc hezky.pa pa
04. 01. 2014, 01:45:48
Ahoj Janinko, tady je aktuálně 10,55 dopoledne. Včera jsem odpoledne strávila ve vlnách filipínského moře, vůbec jsem nevylézala ven, bylo krásné a hlavně teplé, jen ta havěť mě trochu děsila - m.j. jakési mořské okurky. Takže - plavala jsem. Ta voda kolem je úžasná. Ano v porovnání s Českou republikou je tu o poznání tepleji, ale než se vrátím patrně přituhne.Zdravím
04. 01. 2014, 02:03:26
Zuzko to jsem moc rada ze se koupes,ja jsem aspon na pc zmenila tapetu na more!!!Potvurky tam asi jsou ale neboj do tebe se nezakousnou!!!Uz se vidim taky v mori.Ja zatim pouze myla okna atd.Uzivejte si co to jde!!!pa pa
04. 01. 2014, 23:22:43
Splnila jsem úkol. Ale potvrzuji, moře je teplé, průzračné a poměrně klidné. Však se také dočkáš, ale naroydíl odemě budeš se koupat stále. Zdravím