OndraF

(Ondřej Fabián)

Nacházíte se:  blog  /  OndraF  /  Ghana 2010  / Druhý víkend - Mekka turistů Cape Coast a lanové městečko Kakum

Druhý víkend - Mekka turistů Cape Coast a lanové městečko Kakum

Ghana

Vytvořeno: 21.08.2011
Cesta: Ghana 2010
Autor: OndraF

Na druhý víkend připadl výlet na úplný jih země, do historického pobřežního města Cape Coast. Od této chvíle jsem již cestoval sám, zbylí studenti, kteří měli k dispozici dva volné týdny po konci stáže, preferovali odpočinkový víkend v Kumasi. Já se rozhodl navštívit toto turisty a knižními průvodci opěvované město. Ani nevím, jestli mne táhlo více samotné Kapské pobřeží nebo národní park Kakum, který se nachází jen asi půlhodinu cesty tro-trem od města.

Ještě v pátek odpoledne, jakmile mi skončila směna, jsem sbalil malý cestovní batůžek, určený právě na víkendové výlety, a vyrazil na autobusovou zastávku Metro mass. Původní plán cestovat se společností STC se ukázal jako bláhový, spoje byly beznadějné plné, navíc jezdili pouze do Accry. Zato Metro mass měl přímý spoj až do Cape coast, který jezdil každé dvě hodiny. Dorazil jsem tedy na nádraží, usedl na lavičku a čekal. Jak jsem byl od místních informován, něco jako prodejna lístků se zde nevede. Jednou začas, většinou pár desítek minut před plánovaným příjezdem autobusu, se mezi cestujícími zjeví chlápek ve žlutém, zvěstující davové šílenství, které započne pár sekund po jeho příchodu. Na fonty nebo pořadí se zde nehraje, kolem prodavače se jednoduše utvoří chumel řvoucích Ghaňanů, sápajících se po lístcích a nejsilnější vyhrává. S touto místní tradicí jsem obeznámen nebyl, seděl jsem však naštěstí na strategicky výhodném místě a proto jsem se stal jako jeden z prvních hrdým vlastníkem jízdenky do Cape Coast. Cesta trvala asi 4 hodiny a na ghanské poměry byla poměrně pohodová. Silnice z Kumasi do Cape Coast byla sice toho času v rekonstrukci, nicméně i tak se na ní dalo najít poměrně dost kilometrů pevné asfaltky a autobusy Metro mass navíc patří k těm pohodlnějším (na africké poměry). Do Cape Coast jsem dorazil ještě před setměním, což v září v Ghaně znamená před šestou hodinou večerní. Turistickou oblíbenost tohoto města jsem mohl pocítit hned záhy, kdy jsem si předem nezarezervoval ubytovnu a hned první byla beznadějně plná. Naštěstí můj taxikář věděl o jedné, velmi čisté a útulné, která měla stále pár volných míst k dispozici a já se tedy ubytoval. Jelikož nemám po ruce průvodce, nevzpomenu si na název hostelu. Možná se na něj však doptáte, pokud budete hledat ubytovnu s restaurací na střeše. Ta, spolu s výhledem na celé město včetně pobřeží, byla totiž jejím hlavním lákadlem a plusem.

Jelikož mým hlavním bodem programu bylo Kakum, nikoliv město, vydal jsem se druhý den ráno hned na zastávku tro-tro a nechal se odvést do nedalekého národního parku. Hned u vchodu do džungle jsem se ztratil v záplavě čekajících turistů, jak místních (zejména celých tříd dětí místních základních škol) i mnoha zahraničních-bělošských. Kakum je malá rezervace, která sama o sobě toho nemá tolik co nabídnout, je však vyhlášená svými Canopy walks, což je síť provazových žebříků, vedoucích 30 metrů nad zemí, v korunách stromů. Byly tedy pochopitelně mým hlavním cílem. Zaplatil jsem si průvodce, přidal se ke skupince dvou Němců a jednoho místního turisty a vydal se do džungle. Vzhledem k faktu, že Kakum byla má úplně první zkušenost s topickou džunglí, nebyl jsem připraven na nehorázné dusno, které zde panovalo. Zářijové období dešťů situaci nijak neulehčovalo, proto jsem byl po pár krocích zcela promočený potem. Stačilo jen stát bez hnutí a stejně mi po čele stékaly čůrky potu. Jak jsem však v dalších týdnech zjistil, nebylo v tomto směru Kakum nijak výjimečné. Cesta džunglí i s výkladem trvala asi hodinu, další hodina připadla na Canopy. Přiznám se, že jsem si je náramně užil. I když se občas ozvala má fobie z výšek, nemohla stát v cestě úžasnému zážitku. Z korun stromů jsem měl výhled na celý prales i jeho okolí a mohl si navíc odpočinout od nesnesitelného vedra a dusna, které panovalo dole. Můj názor očividně nesdílela skupinka ghanských studentek, které provazové můstky přešly jen silou vůle a se slzami v očích.

Cesta zpět se mi lehce prodražila, jelikož byl víkend a nenašlo se tak žádné tro-tro, které by mne odvezlo zpět do města. Musel jsem proto využít služeb taxi.      Z národního parku jsem se vrátil krátce po poledni, měl jsem tak spoustu času na prohlídku města. Cape Coast není velké a jedno odpoledne na centrum stačí. Pyšní se zejména mnoha zachovalými stavbami z období britské nadvlády, k vidění je zde řada pevností, starých vládních budov i jedno rozpadající se vězení otroků. Zároveň je to přímořské město, čili další lákadlo navíc v podobě pláží, které toho nicméně dle mého názoru nemají moc co nabídnout, jsou špinavé, plné odpadků a nevábné. Viděl jsem však jen jejich část, nemohu proto objektivně soudit. Mým favoritem se tak stal starý a monumentální britský hrad – Cape Coast Slave Castle, jehož prohlídka mi spolu s posezením na hradbách a večerní idylkou nad útesy zabrala několik hodin. Ke konci byla idylka přerušena bubny a bujarým veselím, kdy na nádvoří hradu vstoupila skupinka hudebníků, vehementně slavící konec ramadánu, který připadl právě na tento den.

Spolu s množstvím pamětihodností se ukázala i stinná stránka města, před kterou jsem byl varován, a tou jsou výjimečně neodbytní obchodníci. Vědomi si turistické oblíbenosti města, dokáží vás pronásledovat skutečně na každém kroku a třeba vás i popadnout za ruce a táhnout do svého obchodu. Říká se, že málokde v Ghaně jsou tak dotěrní jako zde a já to mohu jen potvrdit.

Do Kumasi jsem vyrazil hned druhý den ráno. Na Kakum a zevrubnou prohlídku města očividně jeden cen stačil a proto jsem se rozhodl sednout na jeden z prvních ranních spojů a vrátit se na studentskou kolej v Kumasi. Cape Coast byla výborná zkušenost. I když bych jej neřadil k naprosté špičce toho, co jsem v Ghaně viděl, mělo své kouzlo a Canopy walks byly dozajista jednou z hlavních atrakcí celého mého pobytu v této zemi.

Vytvořil: OndraF   Zobrazeno: 604x.