OndraF

(Ondřej Fabián)

Nacházíte se:  blog  /  OndraF  /  Lichtenštejnsko 2011  / Dva dny relaxu v lichtenštejnském knížectví

Dva dny relaxu v lichtenštejnském knížectví

Lichtenštejnsko

Vytvořeno: 30.08.2011
Autor: OndraF

Časové pásmo - +1 od Greenwitche, +2 v létě (čili jako u nás)

Mezinárodní telefonní volačka - +423

Měna – Švýcarský frank. 1 Š. Frank = 20,67kč

Status – Parlamentní republika a konstituční monarchie

Populace – 36 010

Rozloha – 160 km2

Hlavní město – Vadúz

Další města – Schaan, Triesten, Eschen

Jazyk – Němčina

Přiznám se, mám zvláštní úchylku na malinkaté země. Proto pro mne byla návštěva šestého nejmenšího státu světa jasnou volbou. Zbývalo jen dát dohromady pár tisíc (Lichtenštejnsko, stejně jako Švýcarsko patří mezi velmi velmi drahé země), vyčlenit si nějaké 3-4 dny volna a mohl jsem vyrazit. Výlet jsem pojal skutečně jen jako krátkou oddychovku – dva dny ve Vadúzu, dva dny na cestu tam a zpět. Bohužel, Lichtenštejnsko je skutečně mizerně dostupná země. Většina turistů jej navštěvuje společně se Švýcarskem, což je z hlediska času, dopravy a financí rozhodně rozumnější volba než má sólová cesta do Vadúzu, nicméně osobně mi Švýcarsko nikdy k srdci nepřirostlo a proto jsem se rozhodl jen pro tento minivýlet.

Nejprve pár slov k dopravě do cílové země. Předem nutno poznamenat, že Lichtenštejnsko nemá mezinárodní letiště a neexistují přímé autobusové nebo vlakové spoje do Vadúzu ani Schaanu (největší město lichtenštejnského knížectví). Je proto nutné se nejprve dopravit do Švýcarska nebo Rakouska, dojet do některého z pohraničních měst a tam nasednout na některý z lokálních autobusových spojů do Vadúzu nebo na vlakovou linku z Vídně do Ženevy či Curychu, která pravidelně projíždí i Lichtenštejnskem se zastávkou v hlavním městě. Já zvolil cestu přes Rakousko. Jelikož jsem měl fixní datum dovolené a ne všechny spoje jezdily každý den, musel jsem vzít za vděk poněkud komplikované trase – z Prahy přes Brno do Vídně autobusem Student Agency a pak z Vídně vlakem přes Innsbruck do pohraničního městečka Feldkirch (navíc s výlukou, kdy jsem musel kus cesty autobusem). Jel jsem tedy křížem krážem téměř pře celé Česko i Rakousko. Vyrazil jsem v sedm ráno a ve Feldkirchu jsem byl kolem osmé večerní. Odtud pak stejně jako v obdobném pohraničním městečku ve Švýcarsku lze nasednout na tzn. Lichtenstein bus, lokální autobusovou linku, která křižuje prakticky celé Lichtenštejnsko a zajíždí i do pohraničí obou sousedních zemí. Takto jsem se nechal dopravit do Schaanu a odtud jsem musel ještě asi půlhodinku pěšky. Schaan a Vadúz jsou dvě největší města Lichtenštejnska, v reálu však tvoří spíše jeden celek, volně v sebe totiž přecházejí a vzdálenost mez centry obou měst činí pouze nějaké tři kilometry. Ubytovaný jsem byl v hostelu, spadající pod Hi Youth hostels, ohromnou mezinárodní síť „baťúřkářských“ ubytoven, jejichž služby jsem již několikrát využil např. v Lucembursku nebo Uruguayi a na které si nemohu ani v nejmenším stěžovat. Ubytoval jsem se někdy kolem desáté hodiny večerní.

Druhý den byl v plánu Vadúz s tím, že jsem jej chtěl projít komplet celý a další den věnovat horským vesničkám. Časově by to jistě šlo, hlavní město je totiž ve skutečnosti větší vesnice s jednou hlavní ulicí a pár obchůdky se suvenýry, neskutečné vedro však udělalo své a já se tak rozhodl rozložit prohlídku města na oba dny. Hned po výstupu z hostelu mne uchvátila okolní krajina. Lichtenštejnsko je v zásadě jen malý vyloupnutý kus švýcarské přírody s údolím, ve kterém leží Schaan s Vadúzem. Obě města jsou tak obehnány majestátnými horami, které poskytují nádherné panorama, viditelné z jakékoliv části knížectví. Města sama jsou pak ukázkou typické rakousko-švýcarské načinčanosti. Celé Lichtenštejnsko bych tak přirovnal k jakémusi miniaturnímu švýcarskému skanzenu. Spojnicí Schaanu a Vadúzu je hlavní výpadovka Landstrasse, po které jsem se vydal směrem hlavní město a během pár desítek minut do něj dorazil. Centrum tvoř vesměs jen jedna ulice – pěší třída Städte. To jsem si nechal nakonec a začal procházkou v okrajových částech města, tvořené nastrojenými vilami se zahrádkami. Odtud jsem pokračoval po Fürst-Franz-Josef Strasse na sever, prošel vyhlášenými vinicemi a octnul se v Mitteldorf, staré části města s budovami v původním švýcarském stylu. Pro mě osobně byl Mitteldorf nejkrásnější částí Vadúzu. Odtud pak vedou dvě možné cesty –severní k zámku nebo jižní cesta právě na Städte. Hlavní promenáda je typickým turistickým tahačem na peníze – obchůdky se suvenýry, restaurace, bankomaty, muzea. Za povšimnutí stojí snad jen architektonicky nesmírně zajímavá budova parlamentu, muzeum filatelie a drobný kostelík. Städte jsem tak poměrně záhy opustil a zároveň zjistil, že touto asi dvouhodinovou procházkou jsem prochodil prakticky celý Vadúz. Vydal jsem se tak zpět ho hostelu a cestou se zastavil ještě v místním parčíku na jihu města.

Druhý den měl být původně věnovaný vysokohorské turistice. I přes svou titěrnou rozlohu pokrývá Lichtenštejnsko asi 400km horských stezek a já měl zamířeno na jednu z nich. Bohužel, nesnesitelné vedro a má vlastní lenost tento návrh zavrhly a já se tak rozhodl jen pro krátkou procházku po venkově v okolí Shaanu a pak jsem vyrazil na zámek. Z Mitteldorfu jsem odbočil na sever a po krátké lesní cestičce stanul před dominantou Vadúzu. Stejně jako celá země, i zámeček je miniaturní a navíc není přístupný veřejnosti. Udělal jsem tak jen pár fotek a sešel zpět do města. Zbytek dne jsem pak strávil poflakováním okolo hostelu. Další den pak následovala cesta domů.

Dvoudenní návštěva Lichtenštejnska tak splnila svůj účel a po všech stránkách se vydařila. Celé knížectví je oázou klidu a pohody a je ideálním místem pro několikadenní odpočinkovou dovolenou, pokud je vaším cílem převážně nicnedělání. Škoda jen té krkolomné dopravy.

Vytvořil: OndraF   Zobrazeno: 1178x.

RSS této diskuze

Diskuse

Pěkné. Jsem fanda malých států též.
02. 09. 2011, 17:59:33
Prosím, prozraďte, kde jste sehnal švýcarský frank za 5,76 CZK?
12. 02. 2012, 11:59:15
Á, pardon, to se mi nějak popletlo. Díky za upozornění, už jsem to opravil.