OndraF

(Ondřej Fabián)

Nacházíte se:  blog  /  OndraF  /  Lucembursko 2010  / Předvánoční idylka v Lucemburském knížectví

Předvánoční idylka v Lucemburském knížectví

Lucembursko

Vytvořeno: 22.12.2011
Autor: OndraF

Praktické informace:

Hlavní město – Luxemburg

Další veliká města – Diekrich, Remich, Vianden

Úřední jazyk – lucemburština, němčina, francouzština

Státní zřízení – prezidentská republika

Rozloha – 2 586 km2

Obyvatelstvo – 511 840

Měna – euro

Časové pásmo - +1 (čili jako u nás)

Náboženství – převážně římskokatolické

Návštěvou Lucemburska začala má slabost pro miniaturní státy Evropy. Prapůvodní důvod, proč do takovéto země jet, byla touha po krátké, párdenní, vyloženě odpočinkové dovolené po náročných zkouškách ve škole, kdy jsem zároveň měl jen několik dní volna a nemohl si dovolit regulérní dovolenou za dražší peníz na nějakých 7 nebo 10 dní. Proto jsem se rozhodl, že bych mohl začít objíždět nejmenší evropské státy jako Lichtenštejnsko, Andorra, Monako a právě Lucembursko, které se stalo moji destinací číslo jedna, konkrétně hlavní město Luxemburg. Plánování nebylo náročné. Stačilo stáhnout konkrétní kapitolu z webu Lonely planet, zarezervovat si hostel a koupit jízdenku.

Do Lucemburska jezdí přímý spoj Student Agency a cesta trvá nějakých devět hodin, proto je doprava tam i zpět naprosto pohodová, nenáročná a svižná (což se rozhodně nedá říct např. o takovém Lichtenštejnsku). Dovolenou jsem nakonec naplánoval na čtyři dny, což se ukázalo jako až příliš, uvážím-li, že samotný Luxemburg se dá bez potíží absolvovat za jediný den a druhý den připadne na zbytek země. Navíc jsem zde byl v doslova předvánočním čase, kdy většinu Evropy pokrývala bohatá sněhová peřina a konkrétně Lucembursko se topilo v závějích, čítajících téměř metr a půl. Celé čtyři dny navíc hustě sněžilo, a proto jsem jak procházky po městě, tak i cestování po okolních vesnicích musel značně zredukovat. Ve výsledku se tak výlet stal značně flákací akcí, která poslední den už začínala přerůstat v nudu. Nicméně v žádném případě za ni nemohla země jako taková, Lucembursko je krásné, malebné a útulné knížectví, které rozhodně stojí za návštěvu.

Z Prahy do Luxemburgu jsem jel v nočních hodinách, do hlavního města knížectví jsem tak dorazil kolem čtvrté hodiny ranní. Hlavní městské nádraží slouží zároveň jako nádraží vlakové i autobusové, a to jak pro linky mezistátní, vnitrostátní i jako centrální uzel MHD. Když mne autobus vyplivnul v tuto nekřesťanskou hodinu do závějí v lucemburském hlavním městě, měl jsem trochu potíže s orientací, navíc jsem neměl příliš dobrý přehled o nočních spojích, proto jsem se rozhodl vydat se k hostelu pěšky. Youth hostel, který jsem pro tento výlet zvolil (a tato síť tzn. HI hostelů, neboli studentských ubytoven se mi nemírně osvědčila i v jiných zemích jako např. Lichtenštejnsko nebo Uruguay), ležel víc než přes půl města daleko, nicméně i tak se mi jej s pomocí mapy podařilo najít během jedné hodiny a kolem páté ranní jsem již ležel v posteli a snažil se rychle dospat spánkový deficit, abych mohl využít co možná nejvíce z dalšího dne.

Následující den jsem vyrazil na obchůzku města. Sice dost otupělý z předchozího nočního příjezdu, přesto jsem se rozhodl prochodit pokud možno většinu města a zejména jeho historické centrum. Celou dobu intenzivně sněžilo a ulice pokrývaly přes metr vysoké sněhové mantinely, což dosti stěžovalo procházku, ale zároveň ještě přidávalo na malebnosti celého knížectví. Vinuté uličky, přehršle kostelíků, restaurace, obchody a samozřejmě všudypřítomné banky tvoří spolu s pár miniaturními náměstíčky srdce hlavního města, které jako celek není příliš rozlehlé, nicméně zajímavě strukturované. Drobné centrum je z jedné strany obehnané parčíkem, z druhé jej odděluje od dalších částí mohutný příkop, kteří však v nánosu sněhu nebyl ani v nejmenším přístupný. Za kaňonem se táhne vysoký kopec s lesíkem, kde by se v jiných ročních obdobích zajisté daly dělat krásné půldenní procházky. Nad lesíkem pak ční jakási miniatura moderní čtvrti, kterou jsem však nenavštívil, nelákala mne. Poslední částí města je pak okolí řeky, kde se také nacházel můj hostel. Jako nenapravitelný staromilec byl můj středobod zájmu stará čtvrť, kterou jsem však poctivě prochodil během tří hodin. Dal jsem si tedy pozdní oběd (ceny v Lucembursku nejsou zrovna nízké) a vrátil se na ubytovnu s cílem „trochu si orazit a vydat se na večerní procházku“. Když jsem se probudil v jednu ráno, bylo mi jasné, že z procházky sejde a já se rozhodl definitivně doplnit spánkový deficit.

Nejspíš by se slušelo pár praktických informací – Lucembursko je mixem Německa a Francie. Jak jazykem, tak kulturou, architekturou a povahou místních domorodců. Vesměs se jedná o pohodovou zemi s pohodovými obyvateli, které nic netrápí. Veškeré služby jsou západoevropského standardu a s angličtinou tu není problém. Možná jste si povšimli, že zde neudávám žádné konkrétní informace jako názvy ulic, restaurací apod. Důvodem je fakt, že tento krátký cestopis píší již s velikým odstupem a jelikož jsem si nevedl deník ani si neschoval mapku města, detaily si už nepamatuji.

Další den jsem se rozhodl „dorazit“ zbytek města. Znovu jsem si prošel historické centrum, měl jsem pro něj slabost, navíc se dalo skutečně projít během jedné krátké, ranní procházky, a zbytek dne jsem věnoval místnímu parku a lesíku. I toto mi však zabralo ne víc než půl dne a já proto podvečer strávil znovu na pokoji s knížkou v ruce. Tentokrát jsem se ale donutil k večerní obchůzce a pokochal se tak spoře osvětlenými křivolakými uličkami města. Na náměstí uprostřed centra stále ještě v plném provozu fungovaly vánoční stánky a trhy, kde jsem nakoupil suvenýry a zakončil tím druhý den.

Třetí den svého pobytu se měl nést v duchu objevování zbytku země. Na nádraží jsem si zakoupil jízdenku a nechal se autobusem dovézt do nedalekého městečka Müllerthal. V plánu byla návštěva městečka a výprava do okolí. To by se však nesměla strhnout doslova polární vánice, která s mou výpravou udělala krátký proces. Z povinnosti jsem prošel pár uliček ve městě, vyfotil místní hrádek a zapadl do nejbližší restaurace, kde jsem čekal na zpáteční autobus, který mne už někdy kolem čtvrté hodiny odpolední dovezl zpět do Luxemburgu.

Poslední den mohu s upřímností říct, že jsem neměl co dělat. Počasí mi nedovolovalo absolvovat nějaký delší výlet do okolní přírody, město jsem měl prochozené a tak jsem se rozhodl znovu projít místa, která jsem si oblíbil nejvíc, a zbytek dne rozložit mezi jídlo a relax na ubytovně. Navíc přišla obleva, sníh se změnil v déšť a z útulného městečka se stalo mokré, rozbředlé město bez nálady, které rozhodně nelákalo na odpolední procházky.

Závěrem zbývá říct, že Lucembursko jako turistický cíl rozhodně lze doporučit, a to díky bezproblémovému spojení jak na samostatný výlet, tak jako součást delší dovolené ve spojení např. s Belgií. Nicméně pokud do této země pojedu příště, rozhodně si dobře promyslím, kolik dní si na ni vyhradím a hlavně, v jakém ročním období tam pojedu. Sněhová nadílka a metrové závěje jsou sice fajn, ne však, když chcete celé dny strávit intenzivní pěší turistikou.

Vytvořil: OndraF   Zobrazeno: 1284x.

RSS této diskuze

Diskuse

Pěkné, sám jsem takto do Lucemburska vyrazil v roce 2008. Ale za mé návštěvy to nebyla prezidentská republika ale konstituční monarchie. Hlavou státu nebyl kníže ale velkovévoda, tudíž Lucembursko bylo (a já pořád doufám, že je) velkovévodstvím. Já jsem tam byla na začátku září a počasí jsme chytil vskutku parádní. Návštěva dvojích kasemat byla výborná a i městské muzeum zato stálo.
11. 02. 2012, 09:24:03

Ondřej
Upřímně, s tím státním zřízením si jistý nejsem, čerpal jsem hlavně z Wikipedie. Jinak určitě plánuji se do Lucemburska vátit v nějaké přívětivější roční době. Sice zavátý Luxemburg měl svoje kouzlo, bylo to ale na cestování dost limitující.
16. 02. 2012, 16:22:27
http://cs.wikipedia.org/wiki/Lucembursko Já jsem tedy našel toto. Rád bych do Lucemburska znovu též, protože mi zbylo ještě dost pohledů, které bych rád odtamtud poslal.