OndraF

(Ondřej Fabián)

Nacházíte se:  blog  /  OndraF  /  Madagaskar 2011  / den 16 - 17 - Národní park Isalo

den 16 - 17 - Národní park Isalo

Madagaskar

Vytvořeno: 09.01.2012
Autor: OndraF

Dva dny v „Arizoně“

Ještě týž den večer se s námi přišel pozdravit místní průvodce, který nás bude mít na starosti následující dva dny v útrobách národního parku. Sympatický člověk a rozený polyglot, který plynně ovládal angličtinu, francouzštinu, italštinu a němčinu. Následující ráno po krátké jízdě autem jsme se octli na úpatí skal a drobná vyšlapaná stezka označovala začátek naší trasy. Čekaly nás dva okruhy. Dnešní měl být kratší, asi čtyřhodinový, zítřejší téměř sedmi. A abych trochu přiblížil Isalo jako takové – jako vše na Madagaskaru i ono je zcela unikátní. Zapomeňte na pralesy, pláže, lesy baobabů, tohle je pravá a nefalšovaná Arizona. Stovky čtverečních kilometrů stepí a plání a několik mohutných pestrobarevných skalních masivů s množstvím kaňonů, stezek a vodopádů. Na dva dny jsme se octli ve zcela jiném světě, který Afriku nepřipomínal ani náznakem. Já osobně řadím Isalo do své Top 5 celé dovolené. Jak již bylo řečeno, první výlet měl být o něco kratší a jeho hlavní náplní průchod mezi dvěma skalními masivy korytem řeky, protékající prostředkem hlubokého kaňonu. Většinu dne jsme putovali hustým lesním porostem, přelézali říční kameny a na pár místech nám dělali společnost i hnědí lemuři. K večeru nás pak čekala ještě jedna kratší návštěva na tzn. přírodní okno – La Fenetre de l’Isalo, neboli osamocený skalní blok, navštěvovaný turisty v čase západu, kdy jím prosvítá záře zapadajícího Slunce a vytvářející tak jedinečnou podívanou. Jediná lehce vypjatější situace nastala, když nás po cestě zastavili dva příslušníci místní milice, kteří, jak bych po zkušenostech z jiných zemí čekal, nechtěli kontrolovat naše pasy ani nehledali jinou záminku, jak získat úplatek, ale naopak nás přišli varovat před častými krádežemi a dokonce i ozbrojenými přepadeními, která se v okolí přírodního okna dějí s železnou pravidelností. Připojili se tak k naší výpravě a dělali nám stráž po celou dobu prohlídky. Neobvyklá ukázka ohleduplnosti, kterou bych v zemi tohoto typu zrovna od armády nečekal. Samotné okno pak za návštěvu rozhodně stálo, a nejen ono, celé jeho okolí bylo malebné, široké pláně a sem tam špičaté skalisko, čnící ze země a ozářené rudou září zapadajícího Slunce. Jediným negativem byly doslova zástupy turistů, jejichž počet v průběhu večera ještě narůstal.

Druhý den byl po delší době zkouškou naší fyzické zdatnosti. Sedmihodinový intenzivní výšlap s několika převýšeními, který umocnilo i dusivé vedro, který ten den bylo. Pro obzvláště zdatné chodce lze tuto trasu spojit i s tou z předchozího dne v celodenní výlet, vyžaduje to však asi dvouhodinový nezáživný přesun nevzhledným polem, proto osobně doporučuji oba okruhy oddělit. Tak jsme tedy vyrazili. Oproti včerejšku dnešní trasa vedla převážně horami a několikrát se nám naskytl milionový panoramatický výhled na téměř celé Isalo. Párkrát jsme se svlažili v přírodních jezírcích, poprvé v Piscine naturel, „přírodním bazénu“, který jsme však pro odpudivou zaplavenost turisty brzy opustili. Ke konci okruhu jsme pak ještě vyšlápli na tzn. Černé a Modré jezero a zakončili u duhově zbarveného vodopádu Cascade des Nymphes. Celkově byl druhý výlet, alespoň pro mne, mnohem zajímavější. Předchozí den jsme viděli v zásadě jen dva kaňony, ale dnes jsme měli možnost prohlédnout si Isalo v plné jeho kráse, projít se po jeho hřebenech, vidět široké pláně, pokryté pouštními květinami, prohlédnout si přírodní jezera a několikrát si zpestřit den náročným výšlapem na některý z vrcholů.

Do hostelu jsme se vrátili k večeru a zbytek dne pojali odpočinkově. I když jsme o tom dříve přemýšleli, nakonec jsme nevyužili možnost nočního výletu, který ubytovna nabízela, a to výšlap kamsi za nejbližší kopeček a pozorování hvězd na noční obloze. Zmínil jsem se už, že hvězdné nebe v okolí Isala vypadá naprosto úchvatně? Je přímo poseté zářícími hvězdami, mnohem intenzivnějšími než kdekoliv jinde na světě, kde jsem měl možnost je vidět. A s trochou štěstí se dá z některých míst zahlédnout i Venuše. My se však spokojili s pozorováním pouhým okem; výlet, nabízený Chez Momo totiž trval jen asi hodinu a ještě za nehoráznou cenu 50 000 ariary, což byl skoro dvojnásobek onoho sedmihodinového okruhu v Isalu.

Vytvořil: OndraF   Zobrazeno: 627x.