HedvabnaStezka.cz Pohora.cz Expediční kamera SNOW Film fest Klub cestovatelů Praha/Brno

ZEMĚ S NEJVÍCE BLOGY

Nacházíte se:  blog  /  vacik  /  Běhání-osvobození od myšlenek  / Běhání-osvobození od myšlenek

Běhání-osvobození od myšlenek

Česko

Vytvořeno: 08.06.2014
Autor: vacik


Běhání – osvobození od myšlenek

Jak jsem se přimět k běhání, aniž bych se do toho člověk musel každý den nutit? Proč je někdo schopný si jít zaběhat odpoledne stejně tak jako v pět hodin ráno? Co přiměje k joggingu, když venku mrzne? Na tyhle otázky vám odpoví článek založený jen dvou nohách, pevné vůli, počáteční dřině a radosti z pohybu.

Huncování těla znají jen povaleči

Díky běhání jsem poznala své tělo z  jiného úhlu a dala jsem mu příležitost, odhalit mé tajné zásuvky k oblibě ke sportu, o které jsem nevěděla. Na začátku jsem nechápala, jak se někdo může dobrovolně třeba i několik hodin dřít a zároveň si to užít. Dneska už vím, že běhání je sport na delší trať. Musíte začít malými krůčky. Pak ani nevíte jak, ale účastníte se maratónu a jste pyšní na to, že jste si ho mohli zaběhat.

Jde si u běhání odpočinout?

Běhání mě naučilo stabilitě a správnému držení těla. Poznala jsem, že když si myslím, že už nemůžu, tak mám ještě spoustu síly, energie a elánu. Při běhání jsem se naučila číst sama v sobě. Jsem schopná si aktivně odpočinout, vyčistit si hlavu a přijít na spoustu nápadů a myšlenek. Běhám lesem, takže si ten koktejl ochutím ještě decentní příchutí jehličnanů, smůly a sametovým dopadem botasky do mechových porostů s křupáním popadaných větývek. Už umím vnímat směs vůně čerstvého vzduchu. Důležité je, abyste si našli své oblíbené trasy a časy na běhání.

Počkám na první pondělí v následujícím měsíci … když bude pěkné počasí … pokud se mi ještě bude chtít.

Začněte dneska. Nenechte se pak odradit počáteční únavou, vyčerpaností a bolestí celého těla. To přejde. Váš tělový nosič vám chce jen ukázat, jak jste ho do dnešního dne zanedbávali. Nepovolte. Nepodvádějte sami sebe. Pro dobrý start se hodí, pečlivě si zapisovat do kalendáře časy, výkony, slabé a silné dny. Nevyplatí se vyčkávat a čekat na začátek týdne. Nevymlouvejte se, že nemáte, co na sebe nebo správné boty. To jsou jen materialistické předsudky, které se dají pořídit kdykoliv. Já jsem na začátku běhala v domácích teplákách, tričku a botaskách pořízených z asijského obchodu. Postupně jsem se odměnila profi tričky, legíny, botaskami s vystužením pro lesní povrchy.

Jak správně běhat a nezranit se

Běhání si můžete opravdu užít a vychutnat si pohyb celého korpusu těla. Na začátku se vyplatí myslet na pár základních rad a pouček, abyste pak za rok nemuseli hledat a odbourávat chyby. To už je mnohem složitější. Nezapomínejte na mírně dopředu nakloněné tělo a vzpřímená ramena. Dávejte pozor na každý pohyb a myslete na stabilitu těla. Věnujte pozornost plosce nohy, když je ve vzduchu a zároveň když došlápne na povrch země. Běhejte malými kroky a držte nohy spíš lehce při zemi. Nepostradatelné a mnohými zapomínatelné je správné dýchání. Zkuste po pár trénincích dýchat jenom nosem. Pokud si chcete být opravdu jistí, tak si můžete váš běh nechat zanalizovat i odborníkem, ale to už stojí nějakou kačku.

Strategie: výběr bot

Při koupi bot se vyplatí vyčkat a věnovat výběru dostatek času. Zamiřte do specializovaných obchodů, kde vám prodejci poradí. Nejlepší čas na koupi je odpoledne, kdy má noha už svůj přirozený tvar. Boty musí sedět na první vyzkoušení. Vybírejte podle typu nohy, stylu běhání i podle nejčastějšího povrchu při joggingu. Na sportovní obuvi se nevyplatí šetřit, protože mnohdy je nesprávná obuv jedna z příčin bolestí a sportovního nepožitku. Kvalitní boty by měly vydržet nejméně 800 kilometrů. Cena musí odpovídat kvalitě, ale rozhodně neplaťte za boty půlku své měsíční výplaty. Všeho s mírou. Jděte zlatou střední cestou.

Bolestivé odříkání: jídlo

Nejde jen o trénink a vybavení, ale i o zdravý přísun potravin. Já si po pravdě myslím, kdo je zvyklý na svou každodenní čokoládu nebo půllitr dobře vychlazeného piva, tak by si je měl dopřát, ale v menším množství. Tělo už to zná a vyžaduje. Takže malé prohřešky jsou spíše velkými plusy. Ovšem nezapomínejte na hrozbu kohlenhydrátů, cukrů a tuků. Stačí se trošku věnovat etiketám na potravinách. Dávka zdravé energie se skrývá tak jak už je od nepaměti psáno v ovoci, zelenině, oříšcích, rozinkách, jogurtu a tmavém pečivu. Prokládejte jídla zdravými potravinami. Nezříkejte se úplně všeho, ale zamezte obžerství.

Najdi si, co tě baví

Silná vůle, zdravý tep srdce a motivace jsou správnými faktory k efektivnímu běhání. Zároveň umět si odpočinout, když tělo nemůže, patří k nedílné součásti tréninku. Trénujte po malých doušcích a nesnažte se hned na začátku uběhnout desítky kilometrů. Mnoho běhacích nadšenců se věnuje i jiným sportovním aktivitám jako například nordic walking, kolo nebo plavání. Najděte si mezi nepřeberným množstvím možností Váš sport. Pokud se věnujete více sportům, stoupá tím i sportovní výkonnost a duševní obměna nastartuje na lepší výsledky. Ale víc než o výkonu je to o hlavě. Pozitivní myšlenky vás dovedou stejně rychle k cíli jako několikahodinové tréninky. Věřte si a užijte si své vlastní výhry.

Vytvořil: vacik   Zobrazeno: 380x.

Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 

Obrázky příspěvku


Galerie příspěvku